Wybór franczyzy odpowiedniej dla Ciebie to kwestia kluczowa, która może zadecydować o sukcesie całego przedsięwzięcia. Warto więc podejść do niej poważnie, rozważając wszystkie istotne kwestie, jak warunki współpracy z franczyzodawcą czy własne umiejętności i predyspozycje.
Rozważając różne franczyzy dostępne na rynku zastnaów się przede wszystkim jaka branża Cię interesuje. Dobrze jest zajmować się czymś, w czym masz już doświadczenie albo przynajmniej się orientujesz. Know-how i sieć kontaktów, które udało Ci się zdobyć w dotychczasowej pracy, mogą się przecież okazać bezcenne w nowym biznesie. Ale najważniejsze, by znaleźć branżę, z którą zechcesz się związać na dłużej. Jeśli nie masz najmniejszej ochoty zajmować się gastronomią, to chyba nie ma sensu rozważać tego typu franczyzy, prawda? W końcu jest wiele innych możliwości.
Sprawdź również nasz zestaw pytań do samooceny, który pomoże Ci podjąć odpowiednią decyzję.
Dobre rozwiązanie mogą podsunąć czasopisma (np. „Własny Biznes Franchising”) oraz portale internetowe – te stworzone specjalnie po to, by prezentować pomysły na biznes i aktualności na temat różnych systemów franczyzowych. Oczywiście każdy chce się tam pokazać z jak najlepszej strony, więc należy podchodzić krytycznie do udostępnianych tam informacji. Mimo to, właśnie te media są świetnym źródłem wiedzy, bo gromadzą w jednym miejscu szereg praktycznych informacji skierowanych do potencjalnych franczyzobiorców (jak przewidywana suma inwestycji, podstawowe wymagania sieci, plan szkoleń czy rodzaj wsparcia oferowanego przez franczyzodawcę). Rekomendujemy następujące strony:
Zdecydowanie polecamy wybrać się również na Targi Franczyza, gdzie co roku (w październiku) prezentuje się kilkaset firm. Można bezpośrednio porozmawiać z przedstawicielami franczyzodawców, a podczas pokazów i prezentacji dowiedzieć się więcej o poszczególnych konceptach. Zarejestruj się na Targi Franczyza przez naszą stronę, a otrzymasz darmową wejściówkę, uprawniającą Cię do udziału w targach jako gość MBE!
Jeśli wiesz już, z jaką branżą chcesz związać swoją przyszłość, to poświęć więcej czasu na obserwowanie głównych graczy na tym rynku. Wejdź w rolę ich klienta – skorzystaj z oferowanych usług i zastanów się, czy masz ochotę skorzystać z nich jeszcze raz. Czy jakość jest odpowiednia do ceny? Czy zadowalają Cię standardy panujące w sieci? Nie są to oczywiście jedyne czynniki decydujące o sukcesie franczyzobiorcy, ale naprawdę trudno zawojować rynek z kiepskimi produktami czy nieprofesjonalną obsługą.
Jeśli sytuacja temu sprzyja, można porozmawiać otwarcie z pracownikiem lub właścicielem danego punktu. Kiedy powiesz, że interesuje Cię franczyza w tej sieci, masz szansę uzyskać cenne wiadomości i opinie. Ale w takiej sytuacji niezbędna jest duża doza wyczucia – przecież nie ma sensu być nachalnym ani przeszkadzać komuś w pracy.
Oczywiście wizyta w punktach franczyzowych to za mało. Musisz też poświęcić trochę czasu, by sprawdzić w Internecie artykuły na temat Twoich potencjalnych partnerów. Warto skorzystać z pracy dziennikarzy, żeby dowiedzieć się, jakie dana firma notuje wyniki w ostatnich latach, czy planuje ekspansję, jak jest oceniana przez analityków itd. Ale pamiętaj, by szukać najbardziej wiarygodnych źródeł, jak główne dzienniki w kraju czy magazyny skierowane specjalnie do przedsiębiorców – choćby „Puls Biznesu” czy „Forbes”. Nie zawierzaj hejtowi i nieuargumentowanym opiniom.
Możesz sprawdzić oceny, jakie wystawiają internauci na Facebooku czy innych portalach, ale pamiętaj, że przysłowiowa liczba gwiazdek oddaje tylko skrawek rzeczywistości. Jak wiadomo, niezadowolony klient bardzo często jest skłonny wystawić ocenę w Internecie, podczas gdy wielu zadowolonych zachowa opinię dla siebie.
Zastanówmy się jeszcze na jakie inne informacje o franczyzodawcy trzeba zwrócić uwagę, kiedy oceniamy jego wady i zalety wybierając franczyzę. Warto sobie zadać następujące pytania:
Pozytywna odpowiedź na każde z tych pytań jest dobrym prognostykiem – świadczy o tym, że sieć ma solidne podstawy, jest poprawnie zarządza na, a jej koncept biznesowy się sprawdza. Oczywiście sukces można odnieść również w sieci, która działa od niedawna i ma niewiele punktów. Taki partner jest jednak niewiadomą, więc z tym większą uwagą trzeba się przyjrzeć jakości konceptu i planom sieci. Jeśli oferowane produkty czy usługi wpasowują się w niszę na rynku i wyprzedzają konkurencję, to istnieją szanse powodzenia. Wtedy jednak wiele zależy od szczęścia czy takich czynników jak jakość zarządzania siecią i trudno przewidzieć, jak sytuacja się rozwinie.
Porozmawiajmy o franczyzieChciałbyś dowiedzieć się więcej o tym jak działa sieć franczyzowa MBE, jakie są wymagania i zasady współpracy? Sprawdź nasze nadchodzące wydarzenia - możesz porozmawiać z nami online, dołączyć do webinaru lub spotkać się z nami osobiście. Opowiemy Ci na czym polega sekret sukcesu franczyzy. Poznasz jej zalety, ale też wady, jakimi jest obciążona. Wszystko po to, by ułatwić Ci świadomą odpowiedź na pytanie: czy franczyza to biznes dla mnie? |
![]() |
Przeczytaj również: